Wednesday, May 2, 2018

Nota Sakit Bontot: Wanking Sebelum Tido

Ramai tanya aku, macamana la BN boleh kalah GE14 ni?

Aku takde data on the ground, sebab bontot sakit dan sibuk bekerja. Dan aku tak percaya semua poll politik kat Malaysia sebab aku rasa orang ramai menipu kat poll politik.

So aku judge based on sentiment je.

Bagi aku, keadaan sekarang hampir 50-50. Banyak benda boleh jadi dalam seminggu, tapi BN punya jentera penerangan dan strategi pilihanraya banyak ambik keputusan bangang. Bagi aku la. Pada pendapat aku.

First of all, BN dah tahu orang marah. GST dan kenaikan kos sara hidup, harga barang, dah menyusahkan orang. Lepas tu dibuat pulak mengundi hari Rabu. Lagilah annoying dan nampak desperate.

Ini petua: Kalau ko nampak takut, neutrals boleh hidu darah dan akan cuba cucuk ko kat tempat ko takut. Public perception aku RASA ialah majoriti tak takut dan tak senang dimomokkan dengan benda remeh yang pettty.

Strategi petty bebudak tadika ni aku rasa ialah hasil keputusan Najib untuk memakai strategi beruk yang dilaksanakan oleh beruk-type. Akibatnya, amat annoying untuk orang biasa. Tip kedua: never underestimate spite.

BN punya jentera asyik recycle cerita lama.

DAP (CINA!) akan take over dan curi duit Melayu! 

- Well, Jho Low tu jawa ya?

Kerajaan DAP tidak menjaga kepentingan Cina, dan melebihkan Melayu (Sekolah Cina tak dijaga)! - MCA punya benda.

Macamana DAP boleh terima Dr M sebagai ketua diorang? - MCA punya benda

TETAPI!

Kerajaan DAP tidak menjaga kepentingan Melayu, dan melebihkan Cina (Isu tanah 999 tahun or something)! - UMNO punya benda

Dr M diperkuda DAP! - UMNO punya benda

Beruk zoo mana ko ambik jadi coordinator ni wei?

So anyway, sekarang kita ada:

1. Taktik petty yang annoying dan menambah kemarahan

2. Messaging ala kadar dan kadang-kadang contradictory

Aku rasa, satu lagi benda bangang BN buat ialah buat kurang ajar kat Dr M. Aku cakap bukan pasal aku fan Dr M - dan memang aku fan Dr M - tapi orang tak suka la tengok orang tua tu cuba dibuli.

Bagi aku, approach Najib yang lagi pandai ialah kalau dia tunjukkan rasa hormat pada Dr M sambil tak setuju, dan sedikit sedih sebab dia terpaksa menentang mentor lamanya. Naratifnya patut, "Ianya perkara yang amat sukar dan menyedihkan saya, tetapi saya terpaksa buat."

Sayangnya, Najib asyik maki dan biarkan orang dia + jentera maki Dr M.

Kalau la dia buat drama sikit, macam hantar Ahmad Maslan maki Dr M pastu dia pulak pergi depan defend Dr M daripada Ahmad Maslan dan drop Ahmad Maslan sebab buat kurang ajar dengan Dr M, aku rasa dah boleh meyakinkan sebilangan pengundi yang Najib ni takdelah jahat sangat.

"Dia negarawan! Dia mentor saya! Dah macam bapa kedua saya! Walau macam mana pun dia memfitnah saya, saya takkan benarkan orang buat kurang ajar kepada Dr M!" kata Najib yang lebih pandai dan devious (dalam sebuah realiti alternatif).

Orang akan judge ko based on cemana ko treat orang lain. Lebih-lebih lagi bila ko ada kuasa. Missed opportunities untuk defuse kemarahan pengundi.

So anyway, tambah:

3. Missed opportunities.

Menyentuh situasi on the ground, KALAU Sabah jatuh, Johor jatuh, Perak, dan sebahagian besar negeri lain, aku rasa BN kalah.

Tough proposition, sebab BN hanya perlukan undi yang minimum untuk menang. Diorang tak perlu menang popular vote. Lebih banyak undi kepada Pakatan diperlukan untuk memenangkan diorang sebab Pakatan kuat di bandar, lemah di kampung.

Tough, but not impossible.

Aku takde data pasal Internet penetration dan media consumption behaviour serta sentiment analysis untuk penduduk luar bandar. Aku bukan agensi kerajaan. Aku rakyat biasa yang sakit bontot kalau jalan/berdiri/duduk lama sangat.

And aku malas nak bukak peta kawasan parlimen sebab ini bukan kerja aku. Aku saja nak wank sebelum tido.

GE14 akan menunjukkan hasil keberkesanan atau kegagalan jentera penerangan kedua-dua belah pihak.