Saturday, April 1, 2017

Sampai Jumpa Lagi, Ruhayat X!

Dua minggu lepas, kawan aku yang dihormati Amri Ruhayat dah meninggalkan kita.

Amri ialah antara penulis yang telah meyakinkan aku yang menulis dalam Bahasa Malaysia pun boleh jadi cool. Sejak itu, aku pun meluaskan penulisan aku daripada eksklusif dalam Bahasa Inggeris kepada BI dan BM.

Amri ialah seorang yang sentiasa cintakan idea. Kau boleh nampak keriangan pada muka dia bila dia bercakap pasal idea. Dia paling suka bila kawan-kawan berbincang pasal idea-idea dan projek-projek kreatif.

Kadang-kadang, Amri akan mencelah dan beri pendapat, atau lebih kerap sebenarnya, buat lawak sambil kutuk orang. Lawak Amri biasanya ialah pura-pura tak faham atau tersalah dengar sesuatu benda yang diperkatakan.

Hmm. Tadi aku cuba tulis contoh lawak dia tapi hambar. Sebab Amri je biasa buat lawak Amri. Aku tak biasa sebab aku tak melawak, macam Donald Trump. Aku amat serius, dan itulah lawaknya.

Lemas dalam dakapan kekasihnya yang sejati ini (idea), Amri seringkali tidak menyiapkan idea yang dia ada. Niatnya ada, tapi kesanggupan untuk menyiapkannya tiada.

Asalnya aku fikir dia ni malas, atau tak fokus. Macam aku jugak, aku fikir, sebab manusia itu self-centered. Tapi sebenarnya aku rasa dia terlalu sayangkan idea sampai dia akan melompat daripada satu idea ke idea yang lain dengan amat cepat.

Juga, dia tak perlu nak siapkan apa-apa sebab aku rasa dia dah cukup berjaya buat apa yang dia nak buat. He has nothing left to prove.

Sebagi seorang insan, aku perhatikan yang Amri amat tajam pemerhatiannya dan amat compassionate. Banyak kali dia nampak aku stress atau marah dan dia akan tegur aku sebab dia tau aku hanya perlukan interaksi atau perbualan bodoh yang takde kaitan dengan masalah atau dunia.

Masa aku marah sebab diperkotak-katikkan oleh beberapa orang bekas kawan, dan bila aku tersilap menyatakan fakta pelukis, dia ke depan dan borak dengan aku pasal bidang yang dia tau aku mahir.

Dua tiga hari sebelum dia meninggal, aku melawat dia di hospital tapi aku tak sanggup nak cakap panjang. Takde benda pun nak bagitau dia, kecuali, thanks.

Terima kasih, Amri.