Thursday, September 15, 2016

Bagaimana Menurunkan Kolesterol Dan Gula Dalam Darah

Aku baru lepas menghabiskan lebih 7 jam kat hospital. 95% masa tu dihabiskan untuk tunggu giliran aku je sebab takde sistem sesuai yang boleh bagitau pesakit berapa lama masa dia kena tunggu.

Sistem dia bukan first in first out, macam beratur biasa, atau ada priority-assigned clusters. Dia jenis cam amgbik nombor, pastu harap nombor ko naik, macam main nombor ekor. Dengan satu kelainan - ko akan jumpa doktor gak, tapi ko mungkin rugi masa.

Hari ini, aku beratur kat tiga bahagian di hospital dengan purata 2 jujukan nombor di setiap bahagian hospital.

Anyway, benda ni takkan improve sebab takde siapa yang dapat improve system yang telah digunapakai sejak zaman pop yeh yeh.

Seperti jugak takde sistem untuk handle orang bodoh yang ada di sekitar planet bumi ni. Kalau ada dah lama aku bunuh ramai gila orang dan tekanan darah aku akan turun.

Apa yang aku nak share kat sini ialah bagaimana nak turunkan kolesterol dalam darah serta gula dalam darah. Sebab results bloodwork aku amat bagus. Kolesterol aku jatuh ke 3.2mmol/L daripada 4, masa last aku test enam bulan lepas. Manusia normal range dia ialah 4-6 mmol/L. Blood sugar level aku turun jugak ke 4.2.

Apa aku buat simple je:

1. Tidur dengan cukup pada masanya.

Kalau ko tak tido, level kolesterol ko akan naik. Tak kira la ko makan ke tak makan ke, kebulur ke.

Ko kena tidur pada waktu malam, lebih kurang pukul 12. Paling lewat pukul 2am. Ko berjaga lebih-lebih, kolesterol naik dan ko akan sakit jantung pastu mati.

2. Kawal pemakanan

Nak kawal senang je. Pertama, pilih benda apa ko makan. Jangan makan benda berlemak atau berminyak. Makan buah dan sayur lebih. Jangan makan kulit + lemak ayam, darah, organ dalaman, butter, krim, processed food, kurangkan daging, jangan makan instant noodles, etc.

Kedua, pilih cara masak makanan. Makan grilled, boiled, steamed. Raw kalau boleh. Jangan makan benda goreng, gulai, masak lemak, itu semua akan bagi ko sakit jantung, darah tinggi, stroke atau kencing manis. Kalau ko millionaire takpe. Kalau bukan millionaire, jaga pemakanan ko.

Millionaires, bila diorang sakit, diorang sapu duit terus elok balik. Ko takde duit buat cara takde duit.

Ketiga - paling penting - kawal berapa banyak ko makan. Kalau ko biasa makan sepinggan, makan setengah pinggan je. Kalau ko biasa makan setengah pinggan, jangan makan langsung.

3. Tingkatkan pengambilan serat

Aku pengamal high fibre diet. Aku telan oats, psyllium husk, buah-buahan (aku suka forelle pear, betik dan epal). Kalau roti,  aku makan roti ungu sebab glycemic index dia rendah. Roti ungu tu pakai Canadian purple wheat yang bagus.

Psyllium husk asalnya dijaja dek Dr Oz dalam Oprah Winfrey Show. Sejak itu, Dr Oz kantoi tipu banyak benda, tapi psyllium husk ni memang bagus sebab dia takde apa-apa benda melainkan serat sahaja.

Kalau makan buah, jangan makan banyak sangat kalau dia manis. Sebab nanti kencing manis la pulak.

4. Pegi mampus orang bodoh

Kita, manusia biasa (Homo Sapiens) dan manusia ubahsuaian (Homo Sapiens Superior), dikelilingi oleh rednecks, mat dan minah rempit, juga anak-anak anjing, (Homo Sapiens Inferior) serta ahli politik (Pan Paniscus) yang akan menaikkan tekanan darah serta penghasilan kolesterol dalam badan.

Selain membunuh golongan ini dengan kaedah sula, cara paling pemalas ialah dengan tido tanpa hiraukan diorang dan beritahu diorang supaya pergi mampus atau pergi hisap bijik kelentit mak dia.

Spesis ni semua membazirkan masa dan menyebabkan badan ko menghasilkan benda tak bagus. Jadi fuck off and die.

5. Ketahuilah yang tiada siapa mampu paksa kau buat atau jadi apa-apa yang bukan diri kau yang sebenar.

Dan siapakah diri kita yang sebenar? Entiti tidak berlabel yang tiada had dan tiada batasan.

Dah. Aku nak pergi tido sebab dah seharian aku duk menunggu nombor je.

Walaupun sistem macam haram, aku still berterima kasih kepada petugas di UMMC/PPUM sebab mampu melayan aku dan semua pesakit lain dengan jayanya.