Thursday, October 4, 2012

Askar Jerman Yang Penyedih: Kisah Askar Jerman

Dulu, aku askar Jerman, tapi sebelum aku jadi askar Jerman, aku belajar kat UM.

Lepas habis study kat UM,. dalam bidang sains komputer, aku jadi cashier kat farmasi. Secara jujurnya, aku dapat tawaran untuk bawak, present dan cuba jual sistem pendidikan yang aku develop ke Portugal pada tahun akhir. Tetapi, memandangkan aku tak suka sangat Figo masa tu (Ronaldo dulu orang Brazil yang gemuk, dengan gigi yang boleh letak duit syiling 20 sen kat tengah, bukan penerjun gaya bebas papan anjal Portugal yang kita kenal dan benci sekarang), aku bagitau lecturer aku, aku nak jadi penulis.

Makanan aku masa tu, dengan gaji RM600 sebulan, biasanya telur dadar, nasi dan aji-shio. Aji-shio ni adalah serbuk lada sulah yang dicampur garam dan aji-no-moto. Weekend, aku makan mi goreng.

Kalau aku makan benda tu sampai sekarang, aku jamin 60% aku dah arwah tahun lepas.

Kat tempat kerja, aku beli nasi goreng kat Carrefour (disebut Cafu, sebab dimiliki pemain bolasepak Brazil Cafu) yang dikira ikut berat. AKu biasa cangkul ayam dalam nasi goreng. Kadang-kadang, aku makan setengah kilo nasi goreng.

Masa tu jugak, aku menulis untuk satu food guide yang hanya bayar aku dengan makanan yang aku makan untuk buat food review.

Ko tau aku makan apa? Shephered's pie, Australian crab, kat hampir semua restoran five dan four star kat KL ni. Paling best? Bagi aku, chicken liver pate - hati ayam dilenyek jadi cam mentega. Makan dengan toasted baguette atau ciabatta kat satu restoran ni.

Aku hantar skrip ke banyak gila production house. Satu je ambik. Itu kerja tulis skrip pertama aku. Bayar RM900 per episod. Zaman jahiliyah. Tapi aku tetap bersyukur.

Diorang nak pitch siri animasi baru, jadi aku keluarkan tiga cerita aku. Semua kena reject pasal Menteri masa tu "suka IT," katanya. Jadi kita buat cerita pasal IT. Hahahaha! Cam haram.

Makanan aku masa tu nasi campur. Ni kira power gila la ni, pasal sebelum tu, aku lima tahun kat UM makan roti canai.

Ada Zam Nasi Kandar - legendary sebab satu bungkus boleh makan dua orang, dua kali. Power gila.

Orang sekarang, makan main buang-buang je. Yelah, dah kaya.

Anyway, aku pun masuk jadi askar Jerman sampailah sekarang, lepas aku rasa tulis skrip ni takleh buat duit sebanrnya.

Industri kita, bukan besar sangat. Maka bermulalah kerjaya aku sebagai askar Jerman dengan menulis sebagai hobi.

Aku masih menunggu satu hari bila aku boleh menghasilkan cerita-cerita aku sendiri dan aku tak perlu buat benda lain demi mensubsidikan kehidupan aku yang semakin kacak dan bergaya.

Malam ni, aku teringat rasa aji-shio. Aku dah lama tak makan aji-no-moto, sebab aku taknak kena kanser.