Monday, March 9, 2009

S&M

Sekolah aku dulu, sekolah terer.

Pada tahun 1995, semua budak batch aku dapat 8A masa PMR. Kecuali 7 ke 8 orang yang dapat 7A. Loser!

Masa SPM, tak silap aku cuma dua orang je loser yang dapat aggregat atas 15. 40++ dapat single aggregate.

Semua dapat A1 dalam BM, kecuali 7 ekor loser yang dapat A2. Kebanyakannya dapat A1 dalam Matematik Moden (Matematik Moden = kacang). Add Maths lain cerita la.

Dan sekolah aku bukanlah sekolah yang paling hebat markahnya.

Masalah yang aku hadapi masa belajar Sains dan Matematik selama 11 tahun dalam Bahasa Malaysia ialah matapelajaran tu mana pernah masuk akal.

Aku disuruh hafal formula. F=ma. F tu apa? Fukimak? m tu apa? memantat? a = anjing?

Jadi, Fukimak = memantat X anjing.

Ada banyak lagi formula. AKu hafal dulu dalam 15-20. Siap cikgu ada tolong lagi, kalau formula panjang. L = lembu. Blablabla.

Masalahnya, pada awalnya pun, cikgu-cikgu Sains dan Matematik mana jelaskan sangat apa maksud formula ni. Kalau kau tanya soalan lebih sikit, ada yang marah.

Bukan aku cakap semua cikgu teruk la. Ramai yang baik dan bagus, lebih-lebih lagi sekolah aku punya. Tapi, hakikatnya, susah nak jelaskan apa maksud benda yang kitorang belajar. Bila tak tau apa yang ko belajar, maka hampeh la jadinya. Fukimak la jadinya.

Ko tau tak differential tu, ala dy/dx tu? Pembezaan katanya. Intergration? Pengamiran. Apa kejadahnya?

Array, diwakilkan oleh a, ialah jujukan. Kalau dah jujukan, bukan patut diwakilkan dengan J ke? Tapi, nanti salah pulak dengan unit Joule.

Sampai ke hari ni aku tak paham apa gunanya dy/dx atau menatang | tu. Aku tau nak buat, tapi tak tau maknanya.

Mula-mula takde hal. Asalkan aku tau nak pakai formula macam mana, boleh score SPM.

Masalah timbul bila aku masuk Universiti. Habis dimakan monyet.

Kalau aku tak cari sendiri buku rujukan dalam Bahasa Inggeris dan mula pahamkan apa kejadahnya benda yang aku belajar 11 tahun lepas, dalam kurang setahun, aku rasa aku masih lagi macam sesetengah member aku - sampai sekarang tak habis belajar lagi.

Masalah yang membawa kepada pendidikan matapelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris ni ada beberapa segi, dari sudut pandangan aku:

1. Dari dulu pun, sistem kita sistem malas. Asalkan lepas dah cukup. Asalkan hafal dah cukup. Asalkan dapat single aggregate lepas tu boleh tayang kat orang kampung dah cukup.

Pedulittaik cikgu-cikgi tu nak ajar bebudak lebih-lebih? Kalau dapat tangkap sekali dua okay la. Kalau bodoh, pakailah bahasa apa pun. Bodoh jugak. Korang ingat cikgu-cikgi tu dapat gaji 100K pound sterling seminggu nak berkorban lebih-lebih?

Mak bapak pun pemalas. Dah anak ko bodoh, nak salahkan cikgu buat apa? Anak ko fail SPM pasal sibuk main pokemon atau pukimak anak orang lain, salahkan Hishamudin? Salahkan Bahasa Inggeris atau Bahasa Malaysia? Pigidah!

2. Budaya tak boleh bertanya. Dulu masa aku bertanya dalam kelas, aku kena sergah dengan beruk kelas. Ko tau beruk kelas tu macam mana rupanya? Macam Howler Monkey:


Inilah dia beruk kelas ketiga.

Kalau ko nak paham lebih-lebih, ko kena berdepan dengan beruk kelas. AKu tak kira la kat Malaysia ke, kat US ke, kat Jepun ke, mana-mana negara ada beruk kelas masing-masing.

Kadang-kadang, ada cikgu yang juga beruk kelas. Masa Pendidikan Islam kat sekolah rendah dulu, aku pernah kena berdiri sikit punya lama, pasal aku tanya, "Kenapa tak boleh makan babi?"

3. Penterjemah macam pukimak.

Ni satu aspek yang orang biasa abaikan dalam isu ini.

Aku rasa takkan timbul soal nak belajar S&M dalam Bahasa Inggeris kalau terjemahan buku-buku ilmiah dah cukup hebat.

Apahal coenergy = KOTEnaga?

Takyah buku la, brader. Terjemas istilah dah cukup.

Force = FOS (bukan Factory Outlet Shop)
m = makkau
a = Amir! Fuck me harder!

Apa-apalah. Asalkan senang nak paham.

Ni tidak. Dahla kena hafal F=ma, kena pulak padankan dengan hafalan Kuasa = jisim X pecutan. Tukar la wei! K = jp.

Ni penterjemah pun buat sambil lewa. Pastu nak demo sana-sini. Apahal lu mat?

4. Takde kaitan dengan kedaulatan bahasa, bangsa mahupun negara.

Apa, kalau belajar dalam BM, terdaulat ke bahasa tu? Kalau belajar dalam BI, tak jadi Islam dah?

Kau ingat, kalau belajar dalam BM, maka BM akan jadi bahasa ilmiah? Habis tu, dah lebih 50 tahun merdeka, belajar dalam BM, jadi ke bahasa ilmiah? Beb, BM dah dijahanamkan jadi bahasa mengorat je. Bahasa memantat, dek beruk-beruk.

Pastu, ada pulak puak-puak beruk yang kononnya reti cakap BM, tapi hancur. Jubur taik aku pun boleh cakap BM lagi bagus la. Perasan.

5. Duit dah banyak keluar

Kementerian ambik berapa ribu cikgu baru pasal nak ajar S&M dalam BI? Pastu, belanja lagi, beli komputer lah, hapa lah. Melatih cikgu untuk skim ni lah. Berapa banyak mileage diorang claim?

Dah belanja sikit punya banyak, ko nak patah balik pulak?

6. Jangan pandang tak ada mata

Ko ingat, bebudak kampung tu bodoh sangat ke?

Aku pun belajar kat kampung je dulu. Dan walaupun aku dapat markah paling tinggi dalam kelas, tak bermakna SEMUA yang lain bodoh piang macam anak ko.

Masa diorang kecik la nak bukak kepala hotak. Kalau dah besar, dah keras.

7. Apasal dulu tak bangkang?

Haaa ni dah masuk bab politik la ni. Dulu takdepun yang mati-mati bantah benda ni? Semua senyap je.

Sekarang kecoh apahal?

Masa pilihanraya dulu pun tak kecoh. Alih-alih, demo la pulak.

Kesimpulannya:

Aku pedulik taik korang nak buat apa? Ajarlah dalam bahasa Eskimo pun. Aku bukannya ada anak. Dan aku takkan ada anak. Kalau 'ter'ada anak, aku bawak lari tempat lain la wei!

Taknak la besarkan budak kat Malaysia ni. Sikit-sikit, tukar. Sikit-sikit, demo. Silap-silap haribulan, bebudak yang korang nak pertahankan sangat hak untuk berlagak dengan orang kampung tu, mati kena lanyak dalam demo je.

Aku tulis ni pun pasal aku baru bangun tido. Nak warm-up dulu. Oh, tidak! AKu nak naik-panas dulu.

Pegi mampus la.